Van Newcastle tot Brisbane - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Kelly Pree - WaarBenJij.nu Van Newcastle tot Brisbane - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Kelly Pree - WaarBenJij.nu

Van Newcastle tot Brisbane

Door: kellydownunder

Blijf op de hoogte en volg Kelly

09 Juni 2012 | Australië, Surfers Paradise

G’day!

Ik heb behoorlijk verzaakt de afgelopen tijd. Ik probeerde steeds een stukje te schrijven als ik in de bus zat, maar aangezien we maar stukjes van ongeveer 2uur rijden komt het er steeds niet van. In de afgelopen tijd heb ik veel plaatsjes gezien en een hoop leuke dingen gedaan. Het stukje hieronder heb ik een week geleden geschreven voordat we Brisbane inreden:

Ik zit op dit moment in de Greyhound van Surfers Paradise naar Brisbane, tijd voor en update. Ik was gebleven bij Newcastle, daar sliepen we één nachtje om vervolgens de bus naar Port Macquarie te nemen. Na een reis van ongeveer 4.5 uur kwamen we aan bij de coachterminal en stond daar een busje van het hostel. Een pick-up, erg fijn! Het hostel was eigenlijk een groot huis. Een woonkamer met aansluitende slaapkamers. De dag dat we aangekomen waren, hebben we nog even rondgelopen in het ‘centrum’ en hebben na het avondeten een film gekeken. De volgende morgen om 09.55uur mn bed uitgerold en nog net op tijd geweest voor het gratis ontbijt dat er tot 10uur zou zijn. Daarna zijn we even naar de bieb geweest voor internet en zijn we daarna naar het koala ziekenhuis gewandeld. Daar hebben een rondleiding gehad met verhalen over de patiënten. Erg zielig allemaal, maar het is goed om te weten dat er alles aan gedaan wordt om ze weer vrij te kunnen laten! Vanaf hier zijn we via het strand terug gelopen naar het hostel. De volgende dag zouden we alweer vertrekken. In de morgen nog even langs de winkels geweest en om 14.30 vertrok de bus. Onze volgende stop zou Urunga worden. 2uur met de bus en daar stond weer een geweldig pick-up busje. We reden naar Bellingen, waar het hostel was. We kwamen redelijk laat en zijn die avond alleen maar wezen poolen. De volgende dag waren we eigenlijk van plan een wandeling te maken, maar de pooltafel op de veranda in de zon was veel aantrekkelijker! We hebben met twee andere jongens die in het hostel verbleven een ijsje gehaald en zijn daarna opgepikt voor een canoe-tour. Met zn 4en hebben we met zonsondergang een uur gevaren op de Bellinger river! De volgende dag zouden we eigenlijk met de Greyhound naar Coffs Harbour rijden, maar omdat de eigenaar van het hostel in Bellingen daar ook moest zijn gaf hij ons een lift. Dat scheelde weer wachten en sjouwen!

Rond de middag kwamen we aan in het saaie hostel in Coffs. Het was best groot en er was bijna niemand te bekennen. We besloten die middag naar het centrum te lopen, wat ongeveer 4km verderop was. Ook in het centrum zelf was er niet veel te doen en we zijn weer vroeg teruggekeerd. We sliepen met zn 2en maar in een 6share, dat betekent 4 lege matrassen. Nadat we de kamer verbouwd hadden hebben tot diep in de nacht films gekeken. De volgende dag was niet veel anders. Dit keer liepen we via de Botanic gardens naar het centrum en zijn we nog even langs het strand geweest.

De volgende morgen vertrokken we dan eindelijk, op naar Yamba! De enige bus naar Yamba vertok om 5.45 uur dus moesten we vroeg opstaan. Omdat er nog geen bussen reden, namen we de taxi naar de coachterminal en stapten we in een bus vol slapende mensen. Rond 8uur sochtends kwamen we aan in Yamba. Een stadje met 1 hostel, 4 bakkers, 2 bars en 8 surfshops. Nadat we even wat slaap hadden ingehaald, maakten we een rondje door Yamba. De volgende dag stond er een tour op het programma, een tour door de eigenaar van het hostel. Het begon als een echte guided tour, maar werd steeds minder serieus. Na een wandelingetje hier en een foto momentje daar reden we naar een meer. Hier gingen we cliffdiven. We zwommen door het ijskoude water naar de rotsen en moesten daar omhoog klimmen. Wat een zenuwen als je daar bovenaan staat, maar wat een gaaf gevoel als je weer beneden bent! Na 2 sprongen werd het iets te koud en keerden we terug na een geweldige ‘bullshit-tour’.

Om 9uur sochtends de volgende morgen was het dan zo ver! Voor het eerst de zee in met een surfboard, ik kon niet wachten. Het zou niet echt een les zijn, maar de eigenaar was mee om hier en daar wat te helpen. Ik had totaal geen idee wat te verwachten, maar ik ben erg goed op weg geholpen. Na een half uur kon zelf al wat kleine golven pakken en had soms zelfs tijd om te beseffen dat ik op een surfboard stond! Het is veel vaker mis gegaan dan goed, maar het ging veel beter dan ik had verwacht. Het leek me namelijk erg onmogelijk om op zo’n ding te staan, maar het is me alles meegevallen! Alleen het frustrerende af en toe is dat je heel veel moeite doet om met die plank tegen de stroming in de zee in te gaan en vervolgens niet omhoog komt. Maar het draait alleen maar om oefenen, zo vaak mogelijk. Aangezien we thuis niet de ideale surfomstandigheden hebben, ga ik hier zeker nog een keer proberen te surfen! S’avonds was er een pizza&movie night in het hostel en ben daarna snel gaan slapen, ik was kapot!

De volgende morgen moesten we uitchecken en pakten we de bus naar Byron Bay. Een aantal mensen van het hostel zouden precies dezelfde kant op gaan als wij, dus dat was supergezellig! We kwamen het hostel binnen en ik kreeg meteen een soort van vakantie gevoel. De hangmatten, muziek, zitzakken en het zwembad hielpen hier onder andere aan mee! De 8p kamers zaten vol dus ging ik in een 5p. Oneven, wat 1 ‘niet- stapelbed’ betekende, en jahoor die was voor mij! Och, heerlijk even geen gekraak!

De eerste dag in zijn we gelijk bij een soort van reisbureau langs geweest en hebben enkele tours voor juni geboekt. In Juni staan er nu 3 dagen kanovaren in Noosa, 3 dagen op Fraser island en 2dagen zeilen in de Whitsundays op het programma! Prima vooruitzicht toch?!

Voor de rest hebben we in Byron niet heel veel gedaan. Heb voornamelijk het strand gezien, zoals ik net zei: écht vakantie. Na 5 gezellige dagen Byron was het weer tijd om verder te gaan. Van een aantal mensen namen we afscheid en andere zouden we op de weg omhoog weer tegenkomen.

De volgende stop was Coolangatta, een klein plaatsje net op de grens tussen New South Wales en Queensland. Het hostel was erg afgelegen en er was niet heel veel te doen. We hebben die dag van het hostel naar de stad gelopen via het strand. Gelukkig hadden we maar 2 nachten geboekt en was het al snel weer tijd om richting Surfers Paradise te gaan.

Hier kozen we een hostel genaamd: ‘Surfers Paradise Backpacker Resort’, vier perfecte woorden. Het hostel was niet al te groot en erg gezellig. De eerste dag dat we aankwamen was er in de avond een ‘club crowl’. Één bus vol met mensen uit verschillende hostels ging langs diverse clubs in Surfers. Weer kwamen we allemaal mensen tegen die we eerder hadden ontmoet, onder andere dat zorgde voor een topavond! Voor de rest was Surfers net als Byron, net vakantie.

Vanuit Surfers Paradise is het nog maar 1.5uur rijden naar Brisbane. Dan zit de eerste helft van de oostkust er al weer op!

• 09 Juni 2012 - 06:58

Haggis:

Kelly, het klinkt telkens meer als een supervakanie! In het begin las ik nog over werken, maar daar heb je helemaal geen tijd meer voor! Geniet van je laatste maandje down under! In juli hebben we Walibi al gepland. Groetjes ook van Noam

• 09 Juni 2012 - 08:12

Femke:

Kelly! Wat een super leuk verhaal weer! Je surf ervaring is echt precies hetzelfde als de mijne en moest erg lachen om dit stukje: "Alleen het frustrerende af en toe is dat je heel veel moeite doet om met die plank tegen de stroming in de zee in te gaan en vervolgens niet omhoog komt." zooo herkenbaar ;)

Klinkt wel goed hoor, lekker vakantie vieren en genieten van het mooie Australië! Heerlijk. Ben benieuwd naar de verhalen over Fraser Island, de foto's zien er echt geweldig uit. Ga je nu nog zeilen in de Whitsundays of is dat al geweest?

Veel plezier nog je laatste maand! Xxxx

• 12 Juni 2012 - 11:17

Wendy:

Verzaken, jij? ik zou pas verzaken als ik geen reactie hier zou plaatsen! Bij deze dan toch, daags na het verschijnen van jouw bericht :) Laatst keek ik alle reacties op jouw verhalen terug,dat is echt onwijs leuk om te lezen! Ook dit bericht is weer vermakelijk, ookal is het merendeel van je avonturen ons al ter ore gekomen. De cliffdive, oi oi oi. Leuk dat jullie steeds allemaal mensen tegenkomen die je eerder hebt ontmoet.

Nou, héél veel plezier bij de prachtige Whitsundays, snorkel ze en geniet nog ff van je Ozzie days, cuz you never know if you'll be back someday, back to Surfers Paradise again :D