Great Ocean Road - Reisverslag uit Shepparton, Australië van Kelly Pree - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Reisverslag uit Shepparton, Australië van Kelly Pree - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road

Door: kellydownunder

Blijf op de hoogte en volg Kelly

13 Maart 2012 | Australië, Shepparton

Zo, dat is weer een tijdje terug dat ik iets heb laten weten! Ik heb heel veel gedaan in de tussentijd en dat verklaart ook mijn afwezigheid, excuses!

Ik was gebleven bij het ritje Sydney-Melbourne. Halverwege, in Albury, hebben we in een hostel geslapen en de volgende dag heb ik mn eerste Australische kilometers gemaakt en zijn we Melbourne ingereden. Daar hadden we voor 2 nachten met zn allen in een familiekamer met badkamer en-suite(!!)gezeten. In Melbourne heb ik eigenlijk vrij weinig gezien of gedaan. Ik heb twee dagen in de bieb gezeten voor internet, meer niet.. Maar ik kom er terug, dat staat vast!

De volgende dag zouden de 2 jongens, Wilco en Mark de Great Ocean road gaan doen. Ik was nog niet echt op zoek gegaan naar een baantje oid en had stiekem wel zin om met hen mee te gaan. Maar het probleem was de slaapruimte, ze wilden gaan kamperen omdat hostels veel duurder zijn, maar in de auto kunnen maar 2 mensen slapen. De enige manier zou met een tent zijn, dus ik ging op zoek naar een tent en jawel, een tent+matje voor slechts 40$!

De volgende morgen Melbourne uitgereden en uiteindelijk via Torquay terecht gekomen in Bell’s beach. Hier werd het tijd om op zoek te gaan naar een slaapplek. We zagen geen campings of andere geschikte slaapplekken dus besloten we op zoek te gaan naar een stuk land en te gaan vragen of we daar op ons tentje mochten opzetten. Op het eerste grote stuk land was een meisje aan het spelen en we hebben haar gevraagd haar moeder te halen. Van deze aardige mevrouw mochten we op het erf slapen en het meisje, Luna, hielp ons met de tent opzetten! Daarna gingen we met haar en de hond een stuk lopen, Luna liet ons de omgeving zien en opeens zagen we daar een kangeroo!! Whaa toen had ik mn eerste kangeroo (ik schrijf het in het Engels omdat kangoeroe heeeeeel lelijk is) gespot! Het was echt een megabeest en hij zag er niet bepaald vriendelijk uit. Toen het begon te schemeren werd het tijd om terug te gaan, want we moesten nog wat eten maken. Lekkere pasta met verse gras en takjes, hmm!! Daarna heel veel sterren gezien, het was de beste start die we konden wensen!!

Na een koude nacht en een ontbijtje zijn we verder gereden. Een meisje dat bij mij in de Nederlandse groep zat bleek autopech te hebben en vast te zitten in ons volgende plaatsje, Lorne. We hebben haar opgepikt en zijn doorgereden naar de Wye river, hier hebben we een camping opgezocht. S’avonds weer een poging tot pannenkoeken bakken gedaan en dit keer lukte het gelukkig wel!

De volgende morgen besloten we nog een dag op deze camping te blijven. Het zou een warme dag worden en aangezien deze camping aan het strand was, leek dit ons de beste optie! Dit was dus een strand/slaapdagje, heerlijk! Er werd ons verteld dat op de camping tegenover ons een koala in de boom zou zitten dus besloten we een kijkje te nemen. En daar zat ie dan, megalui en hoog in boom. Dus het vinkje kan ook achter de koala dacht ik zo! Aangezien het die dag heel heet was (zon 38 graden) was er een total fire ban en mochten we niet op ons eigen gasstelletje koken. We haalden vlees bij de supermarkt en besloten te gaan bbqen op de bbq’s op de camping. Aangezien het weekend was, waren er veel ozzies uit Melbourne op de camping die hetzelfde idee hadden. We kregen Australische wijn aangeboden en we werden geholpen met onze steaks te bakken, ideaal dus! S’avonds werden we uitgenodigd bij onze buren voor gratis drankjes want: ‘you’re visitors and visitors don’t have to pay for their drinks!’ Het was superleuk om met die mensen te praten en zo heb ik ook een beetje ozzie slang geleerd > ‘een eski is een coolbox en de loo, dat is het toilet, luister heel goed naar dit liedje en je leert t ozzies heel snel!’

De volgende morgen werd het toch echt tijd een andere plek op te gaan zoeken. We reden langs Apollo Bay en we maakten een stop bij Cape Otway National park, daar hebben we de oudste vuurtoren van Australië gezien. Vervolgens zijn we doorgereden naar een camping; Bimbi park. Nadat we de tent opgezet hadden bleek er in bijna elke boom wel een koala te zitten. Na wat gebrul van de koala’s gevolgd te hebben zat er ook 1tje in de boom boven onze tent. Ik was bezig met deze te filmen toen er allerlei takken afbraken en er een 2e koala tevoorschijn kwam en op de grond donderde. Hij keek ons geschokt aan (wij keken waarschijnlijk geschokt terug) en hij rende weg. Heb ik dat even mooi vastgelegd, haha!

De volgende morgen werden we wakker door iets van gebrul/gekrijs ofzo, een vreemd geluid in ieder geval. Het kwam van heel dichtbij dus besloten we de tent open te ritsten en wat bleek, op een halve meter afstand waren er twee koala’s aan het vechten, heel bijzonder om dat zo te zien!! Daarna hebben we de boel ingepakt en zijn we richting de 12 apostelen gereden. Dé attractie op de Great Ocean road. Na een paar indrukwekkende wandelingen en tientallen foto’s zijn we op zoek gegaan naar een slaapplek in Peterborough. S’avonds kregen we koffie aangeboden van onze buurman en hij vertelde dat we ‘s ochtends ook een kopje koffie mochten pakken! Hoe aardig is dat?! Na dit heerlijke bakkie zijn we doorgereden naar Warnambool en hebben die dag vrij weinig uitgevoerd. We zijn naar de Mc geweest en zijn in het stadje op zoek geweest naar wat spullen. Ik was op slipperjacht. De mijne waren kapot gegaan en wilde goedkope nieuwe (waar ik nu alweer spijt van heb)! Later op de dag naar een camping gegaan en daar hebben we nog even kunnen zwemmen.

S’ochtends vroeg vertrokken richting Tower Hill reserve, ook een nationaal park op vulkanisch grondgebied. Hier hebben we gelijk onze eerste Emu’s gespot, dus die kunnen ook van mn lijstje! Het waren overigens hele rare beesten, een soort struisvogels met dinopoten! We hebben een wandeling gemaakt door het park en zijn daarna weer de auto ingestapt richting het volgende nationale park: ‘The Grampians’. In dit nationale park zijn 11 campings, deze hebben geen receptie oid, je moet je overnachting eigenlijk betalen in het dorpje. Ik zeg eigenlijk, omdat je ook gewoon rechtstreeks naar de camping kunt gaan zonder te betalen, dat wat wij dus gedaan hebben. Bij aankomst was het nogal uitgestorven, in de middle of nowhere vier kampeerplekken, een aantal bush fire places een een hokje met een ‘wc’. Het begon al donker te worden dus begonnen we met hout sprokkelen en een vuurtje te maken. Hierop hebben we gekookt en hebben de rest vd avond bij het kampvuur gezeten, lekker warm! Ook was er op het terrein een huisje van golfplaten en een soort van schoorsteen, hierin hebben we overdag een vuurtje gemaakt. Wilco en ik bleven de hele dag in dit huisje en Mark&Elisabeth besloten naar het dorpje te gaan voor internet. Wilco en ik hebben dus de hele dag niets anders gedaan dan liggen, zitten, kaarten en hout sprokkelen, niet verkeerd moet ik zeggen! Het duurde verontrustend lang voordat Mark&Elisabeth terugkwamen en het begon ook al donker te worden. Gelukkig hadden ze het eten achtergelaten, maar het was toch geen prettig idee. Gelukkig konden ze later die avond de weg terug nog vinden en waren we weer met zn 4en!

We waren van plan een rondje te maken door het park en aan de andere kant nog 1x op deze gratis manier te kamperen. Dus reden we naar het oosten en vonden daar een wat grotere kampeerplaats met allemaal kangeroos, grote en kleine! Weer begonnen met hout zoeken en hebben weer de hele avond bij het kampvuur gezeten. Dit zou onze laatste ‘Gr ocean road -avond’ zijn met zn vieren, want de volgende dag hebben we Elisabeth afgezet bij het treinstation en zij is vertrokken naar Adelaide. Wij zijn doorgereden naar Ballarat en hebben daar in een hostel geslapen. Hier hebben we ook Mark uitgezwaaid op het station, hij is terug naar Melbourne gegaan.

Nu ben ik samen met Wilco op zoek naar werk, écht werk of Wwoof werk. Het liefst echt werk natuurlijk, want geld kan nooit kwaad! Vanuit Ballarat zijn we doorgereden naar Bendigo, hebben daar op een camping geslapen en zijn de volgende dag doorgereden naar het noorden van Victoria, Shepparton. Daar hebben ze afgelopen weken last gehad van overstromingen, maar dat wordt volgens de weersverwachtingen beter! We hebben nu twee nachten op een camping hier doorgebracht en hebben het één en ander in gang gezet. Nu is het afwachten op belletjes! Voor alsnog zien onze dagen er een beetje saai uit. Sochtends vroeg op om onze namen op een lijst te zetten in het dorpje, dan wat boodschappen doen en dan wat niksen op de camping. Ze hebben wel een springkussen en zwembad, dus dat scheelt!

Ik ben nu een maand hier down under en het bevalt me nog altijd prima! Meeste van de tijd mooi weer, geen verplichtingen en overal de tijd voor nemen > heeerlijk! Het enige nadeel zijn de kosten, alles is hier megaduur dus dat is erg jammer! Hopelijk kan ik mn volgende verslag melden dat ik aan het werk ben. Fingers crossed!

• 13 Maart 2012 - 06:48

Haggis:

Kelly, elk verslag klinkt nog mooier en enthousiaster dan het vorige.
    Ben enorm jaloers als ik lees wat je beleeft. En ook een beetje omdat je lekker in de zon en warmte zit! Ik ga gelijk je volgende verslag lezen.
    Veel plezier nog.

• 13 Maart 2012 - 07:32

Femke:

Wauw, weer een leuk verhaal hoor Kelly! Al had ik het meeste natuurlijk al gehoord en gezien! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt, maar we missen je wel in Nederland hoor.. :) Heel veel plezier enn werkse!!

• 13 Maart 2012 - 12:28

Wendy:

Superrrcool al die wildlife + kampeer situaties en de back to basic ervaring die je opdoet! En natuurlijk de Ozzie slang!! Stuur gerust meer slang richting Allie Bouwtje West, ben er dol op en de Bassie en Adriaan methode werkt gewoon errug goed om ze ook nog te onthouden, jwz :D Dat jouw 2e maand Down Under maar net zo tof mag worden als de eerste, of toffer uiteraard!